RTV Apeldoorn: al jarenlang elk jaar weer vaste gast bij KCA

Al jarenlang geef ik samen mijn collega Theo Witlox (stationmanager bij RTV Apeldoorn), en soms samen met nog wat andere vrijwilligers bij RTV Apeldoorn, een les over journalistiek en het maken van radio en tv. Iets waar ik elk jaar weer naar uitkijk. Tijdens zo'n les vertellen we over hoe je het beste kunt interviewen en waar je dan moet letten, maar ook leren we de kinderen van alles over publieke en commerciële omroepen.

Waarom we dit doen? Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste denk ik dat het goed is om aan de kinderen de leren wat een lokale omroep is. Daarnaast weet ik hoe snel tegenwoordig een specifieke opleidingskeuze moeten maken. Voor mij was al snel duidelijk wat ik wilde (journalistiek), maar ik heb ook bij mensen om me heen gezien dat dat een flinke 'struggle' kan zijn. Daarom is het goed om kennis te maken met verschillende beroepen; ik ben ervan overtuigd dat je vanzelf wel merkt wat er bij je past. En als radio en tv maken niet bij je past, ook prima, dan heb je als het goed is in ieder geval een leuke middag gehad.

Geld
Waar ik altijd wel om moet lachen is de ongegeneerdheid van kinderen. Elke keer wordt ons namelijk weer gevraagd hoeveel we met dit 'werk' verdienen. En daar hou ik van, want ik vind dat volwassenen altijd zo vreselijk geheim doen over hun inkomen. Hoe dan ook, bij RTV Apeldoorn verdienen we niets; het is vrijwilligerswerk. En dan heb ik het niet alleen over Theo en mij, maar over alle 160 á 170 vrijwilligers. En daar zijn de leerlingen vaak wel verbaasd over. Maar ik vind het mooi ze op deze manier mee te kunnen geven dat als je iets heel erg leuk vindt, dat daar dan geen geld tegenover hoeft te staan.

Voorbereiden
Ieder jaar verbaas ik me weer over het enthousiasme van de leerlingen van KCA. Na onze uitleg mogen ze aan de slag met het bedenken van vragen voor de persoon die ze daarna mogen interviewen. Dit kan bijvoorbeeld een ouder van één van de kinderen zijn die een eigen bedrijf heeft, iemand die een bepaald beroep heeft of iemand van KCA zelf. Tijdens het bedenken van vragen worden de nodige vragen gesteld aan ons, maar vaak lukt het de leerlingen zelf heel goed om vragen op papier te zetten.

Het interview
Na het voorbereiden van de vragen wordt het tijd voor het echte werk. In een andere ruimte hebben we van tevoren al een kleine tv-studio opgebouwd en de eerste groepjes lopen met ons mee. Vaak komen er wel even wat kreten als 'wow' en 'wauw', want veel van hen hebben nog nooit zo'n tv-opstelling gezien. De zenuwen beginnen te komen, vooral bij degenen die zo mogen gaan interviewen. Ze gaan zitten en we geven nog wat uitleg over de technische kant. Want er is niet alleen een interviewer, maar ook mogen twee kinderen een camera bedienen, en is er iemand die in de gaten houdt of het geluid van het interview goed opgenomen wordt.
Het interview begint. Sommigen beginnen gelijk, anderen beginnen met ,,Welkom bij Kids College TV. Mijn naam is … en ik zit hier met …'' De ene leerling werkt netjes zijn of haar vragenlijstje af, anderen luisteren erg goed en vragen veel door naar aanleiding van de antwoorden die ze krijgen. Het is zelfs een keer gebeurd dat iemand haar vragenlijstje klaar had en dat ze daarna nog 7 minuten (!) is doorgegaan met vragen stellen die ze gewoon uit eigen interesse bedacht. Echt heel knap!

Als alle groepjes geweest zijn, en alles erop staan, is de spanning eraf. Maar dan nog één ding, want we sluiten altijd af met het opnemen van een soort yell die we kunnen gebruiken voor de tv-uitzending die we hiervan gaan maken. Iedereen roept uit volle borst: ,,Yee yee yee, dit is Kids College TV!''

Chantal Zwaag
RTV Apeldoorn